De kracht van lokale marketing: hoe wij bedrijven in Amersfoort helpen groeien

Groen stijlelement

De kracht van lokale marketing: hoe wij bedrijven in Amersfoort helpen groeien

Als ondernemer weet je vast wel hoe belangrijk marketing is. Je wil misschien snel groeien en een grote doelgroep bereiken. Maar vaak vergeten bedrijven lokale marketing. Laten we eerlijk zijn, als je als ondernemer niet wordt gezien in jouw eigen gemeenschap, hoe wil je dan verder groeien?

Het verschil tussen lokale marketing en landelijke marketing

Lokale marketing is bedoeld om klanten te trekken binnen een specifieke locatie, zoals Amersfoort. Het doel hiervan is om de naamsbekendheid van jouw bedrijf te vergroten en meer verkoop te genereren door je te richten op de behoeften van de lokale gemeenschap. Denk hierbij aan marketingmiddelen zoals adverteren in lokale kranten, tijdschriften, online en offline flyers, en sponsoring van lokale evenementen.

Landelijke marketing daarentegen is gericht op een veel breder publiek en heeft als doel om de naamsbekendheid van jouw bedrijf te vergroten en meer verkoop te genereren in het hele land. Dit kan door middel van nationale televisie- en radioreclame, online adverteren en sponsoring van grote evenementen.

Dus als jij een bedrijf in Amersfoort hebt, is het belangrijk om je te richten op lokale marketing om de lokale bevolking te bereiken en meer klanten te trekken.

Jouw doelgroep in Amersfoort

Natuurlijk luidt nu de vraag: waarom zou je jouw marketingactiviteiten willen richten op mensen in Amersfoort? Wat is het verschil tussen mensen uit Amersfoort en een andere stad, zoals Zwolle? Elke stad heeft andere omgevingsfactoren.

Uit cijfers van het CBS blijkt namelijk dat de gemiddelde leeftijd van de inwoners in Amersfoort 39 jaar is. Ongeveer 24% is jonger dan 20 jaar en 18% is ouder dan 65. Als jouw doelgroep niet past in deze groepen, dan kan je eventueel de conclusie trekken om je op een andere stad te gaan focussen, of juist op een andere doelgroep! Duik dan nog eens in jouw marketingstrategie.

Uit hetzelfde onderzoek blijkt ook dat het gemiddelde huishoudinkomen in Amersfoort hoger is dan het landelijk gemiddelde. Goed om te weten als jij jouw prijzen wil aanpassen 😉.

Of heb je weleens naar de politieke voorkeur gekeken van mensen in Amersfoort? De gemeente Amersfoort heeft de uitslag van de gemeenteraadsverkiezingen van 2022 gepubliceerd. Hieruit blijkt dat VVD de grootste partij is geworden. Als je hiernaar kijkt vanuit een marketingoogpunt, kan je daar natuurlijk iets mee doen. Wat betekent het dat de meeste mensen hebben gestemd op de VVD? Heeft de VVD bepaalde standpunten waar jij met jouw bedrijf iets mee kan?

Er zijn genoeg marketingkansen!

Amersfoort
Dit is een afbeelding van Richywiseman

Marketing in Amersfoort

Amersfoort heeft een rijke geschiedenis en een diverse cultuur. Zo zijn er veel verschillende culturele instellingen en evenementen inde stad. Denk aan theaters, musea, festivals en monumenten. Dat zijn kansen die jij kan pakken om jouw bedrijf op de kaart in Amersfoort te krijgen! Hieronder volgen drie voorbeelden van evenementen waar jij jouw bedrijf meer zichtbaar kan maken:

  • Een bekend evenement in Amersfoort is het jaarlijkse culturele evenement “Spoffin”. Dit evenement vindt in de laatste week van augustus in de binnenstad van Amersfoort. Hier komen tientallen artiesten bij elkaar en maken er een hele show van. Je kan bijvoorbeeld partner worden. Zo vergroot je snel je naamsbekendheid in Amersfoort.
  • Of misschien past een muziekevenement veel meer bij jouw bedrijf! Heb je wel eens gedacht aan Amersfoort World Jazz Festival? Elk jaar vinden er meer dan 80 concerten plaats op dit festival in de binnenstad van Amersfoort. Ook hier kan je partner worden.
  • Last but not least: Lepeltje Lepeltje. Dit heerlijke foodfestival in Amersfoort is perfect als jij als ondernemer in de horeca jouw bedrijf in de spotlight wil zetten. Heb je geen eigen kraam of kar? Je kan ze zelfs huren!
Foodtruckfestival in Amersfoort

Milkshake marketing richt op bedrijven in Amersfoort

Elk bedrijf én elke stad is uniek. En daar spelen wij op in. Want wat wil je met je bedrijf uitstralen? En slaat dit wel aan op de mensen in Amersfoort? Wij richten ons op het creëren van op maat gemaakte marketingoplossingen die passen bij de unieke behoeften van elk bedrijf. Zo zijn wij ook aan de slag gegaan bij lokale bedrijven.

Pannenkoekenhuizen

Één van de bedrijven in Amersfoort die we hebben geholpen met groeien, is Pannenkoekenhuizen. Ze hebben vier restaurants en ieder in een prachtige omgeving. Samen met dit familiebedrijf hebben we een effectieve marketingstrategie ontwikkeld, waarbij we nieuwe klanten hebben aangetrokken én de omzet hebben verhoogd. Zo zijn wij aan de slag gegaan voor Pannenkoekenhuizen: We hebben een strategie en concept bedacht dat goed aansluit op wie Pannenkoekenhuizen is en hoe ze willen zijn.

  • De website is geoptimaliseerd zodat ze hoog komen in Google (SEO-optimaliseren).
  • Er is een socialmediatraining gegeven aan het personeel, zodat zij alle leuke momenten kunnen vastleggen en deze natuurlijk kunnen delen.
  • Alle restaurants hebben een restyling gehad, geheel in de stijl van het concept.

Door deze marketinginspanningen heeft Pannenkoekenhuizen nu 13% meer reserveringen door het hele jaar! Een fantastisch project om aan te werken. En af een toe een pannenkoek scoren is ook geen straf!

CliniClowns

Een zorgeloos moment met CliniClowns maakt dat kinderen vergeten dat ze ziek zijn. Voor de eindejaarscampagne hebben een gemixte strategie bepaald waarbij out-of-home leidend was en door print werd ondersteund. De focus lag op een wat oudere doelgroep, waardoor we ons niet alleen richtte op het belang van kinderen, maar vooral kleinkinderen. Door in de drukste periode van het jaar te communiceren, hebben we een succesvolle campagne opgericht. Zo zijn we te werk gegaan:

  • We hebben vijf kanalen ingezet, zowel offline als online om zo mensen in Amersfoort te bereiken.
  • Whatsapp hebben we als ondersteunend kanaal gebruikt. Whatsapp wordt niet vaak toegevoegd aan de communicatiemix. Gek eigenlijk, want het is een veelgebruikt medium onder een grote doelgroep.
  • Een strakke e-mailflow zorgde ervoor dat er vaker contactmomenten werden gelegd met de doelgroep. Meer contactmomenten betekent natuurlijk dat jij je beter onderscheidt in het hoofd van jouw doelgroep.

We kunnen wel concluderen dat er genoeg mogelijkheden zijn om jouw marketingactiviteiten te richten op mensen in Amersfoort! Benieuwd hoe wij jou kunnen helpen? Lees meer over onze aanpak of neem contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek.

Meer blogs

Nieuwsbrief maken: Met deze tips val je op in 2024

Benieuwd hoe je een relevante nieuwsbrief maakt in 2024? Lees hier hoe je jouw nieuwsbrief transformeert.

Lees blog

Verken nieuwe hoogtes met deze SEO-tips voor social media-optimalisatie

Leer effectieve SEO-strategieën toepassen op social media om je online zichtbaarheid te vergroten.

Lees blog

De kracht van lokale marketing: hoe wij bedrijven in Amersfoort helpen groeien

Wil jij je op lokale marketing richten? Lees in dit blog hoe wij lokale marketing in Amersfoort aanpakken.

Lees blog
Groen stijlelement