Focus is de sleutel tot succes

Groen stijlelement

Focus is de sleutel tot succes

“We verkopen speelgoed, maar ook kleding en als je advies nodig hebt voor het bouwen van een website dan kunnen we je natuurlijk ook helpen.” Het is lastig om te kiezen wat je aanbiedt als je heel veel kunt. Want waarom zou je niet alles wat je goed kunt in de etalage zetten? Nou, om de eenvoudige reden dat klanten dan niet meer snappen waarvoor ze nou echt bij je moeten zijn en ze dan een andere partij kiezen waarbij dat wel duidelijk is.

Waarom is focus dan de sleutel tot succes?

Je kunt het vanuit de menselijke kant bekijken, maar ook vanuit de technische kant. Beide zijn belangrijk.

De menselijke kant gaat over de psychologie die voorafgaat aan het maken van keuzes, oftewel neuromarketing. Uit onderzoek blijkt dat maar liefst 95% van onze aankopen wordt gedaan vanuit automatisme. Maar waar komt dit automatisme vandaan? Als je voor een keuze staat om een aankoop te doen speelt gevoel een belangrijke rol.Dus op basis van emotie zou je zeggen. Maar dit gevoel ontstaat ook door de boodschap die verteld wordt. Is de boodschap helder en consistent en kan ik mezelf ermee vereenzelvigen?

Hier komt focus weer op de hoek kijken. Door focus te hebben als bedrijf straal je dit vanzelf ook uit in je boodschap. Die is helder en consistent. Voeg je daar dan nog de juiste sfeer aan toe, dan kom je tot een sterke emotionele mix die helpt eenkeuze te maken op basis van automatisme voor jouw product.

Steven Covey: The main thing is to keep the main thing the main thing.

 

De technische kant betreft de vindbaarheid van je diensten. Hoe positioneer je je bedrijf online? Je zult zelf merken dat het lastig is een keuze te maken als je een uitgebreid aanbod hebt dat verschillende kanten opgaat. Vat dat maar eens in 1 term. Toch is deze term van belang voor je vindbaarheid. Waar je in de zoekresultaten op Google terechtkomt wordt bepaald door onder andere de duidelijkheid van je website. Google probeert je website te begrijpen en kijkt naar zoekwoorden, informatie uit teksten die daarop aansluiten, links die naar andere relevantie informatie verwijzen. Als die relaties er niet of nauwelijks zijn wordt je website lager gewaardeerd en dus minder goed vindbaar.

 

Uiteindelijk zul je je focus terugzien in je resultaat

Heb je aan zowel de menselijke kant als de technische kant voldoende aandacht besteed? Dan zul je dit merken in het aantal verkopen, maar nog belangrijker in de binding met je klanten. Als je op het punt komt dat je de binding aangaat zullen je klanten terugkomen en hun ervaringen gaan delen met anderen.

Focus aanbrengen doe je zo

Probeer deze oefening eens om inzicht te krijgen in het belang van je verschillende producten of diensten en om uiteindelijk een goede keuze te kunnen maken. En ja, een keuze maken kan betekenen dat je iets moet schrappen. Bereid je daar vast op voor.

Cirkel focus aanbrengen

1          Teken drie ringen om elkaar heen. De binnenste ring staat het dichtstbij de kern van je bedrijf, de ring eromheen iets verder van je af en de buitenste ring staat het verst van je af.

 

2          Schrijf al je diensten of producten(of categorieën al je teveel producten hebt) op afzonderlijke stukjes papier.

 

3          Dit verwacht je vast niet, maar plaats ieder stukje papier in een van de ringen.

 

4          En neem nu alvast in stilte afscheid van de producten die je in de buitenste ring hebt geplaatst 😉

 

Uiteraard is ieder bedrijf anders en is dit geen oefening die voor iedereen op deze manier toepasbaar is, maar het geeft je in ieder geval inzicht in welke producten of diensten dichtbij je staan en waar je mee verder wilt. Het is aan jou om de beslissing te nemen of je focus aan kunt brengen en om dit door te voeren. Is je bedrijf levensvatbaar met de producten in de binnenste ring of heb je ook producten uit de middelste ring nodig? Past de selectie nog bij het doel dat je had? Is het financieel haalbaar? Je ziet, het is niet alleen de keuze voorproducten die dichtbij je staan, het komt uiteindelijk neer op een combinatievan aspecten. Maar je hebt nu wel de eerste stap gezet in het aanbrengen van focus. Want focus is de sleutel tot succes. 

Voelt lekker he?

Meer blogs

Nieuwsbrief maken: Met deze tips val je op in 2024

Benieuwd hoe je een relevante nieuwsbrief maakt in 2024? Lees hier hoe je jouw nieuwsbrief transformeert.

Lees blog

Verken nieuwe hoogtes met deze SEO-tips voor social media-optimalisatie

Leer effectieve SEO-strategieën toepassen op social media om je online zichtbaarheid te vergroten.

Lees blog

De kracht van lokale marketing: hoe wij bedrijven in Amersfoort helpen groeien

Wil jij je op lokale marketing richten? Lees in dit blog hoe wij lokale marketing in Amersfoort aanpakken.

Lees blog
Groen stijlelement