Moodboard Pannenkoeken kids
Pannenkoek geflambeerd
Moodboard Pannenkoeken volwassenen

Dit zijn de Pannenkoekenhuizen

Pannenkoekenhuizen Bergzicht, de Langenberg, de Bijenmarkt en de Waterspiegel is een keten in Midden Nederland met grote ambities. De restaurants bevinden zich allemaal in een prachtige natuurlijke omgeving wat de locaties uniek maakt in hun soort.

De restaurants trekken een gevarieerd publiek, dat op zoek is naar een heerlijke pannenkoek met goede service. En dat vind je hier zeker!

Klant: de Pannenkoekenhuizen

Categorie: Strategie, Concept & Beheer

Branche: Horeca

Strategie

Hoe zorg je ervoor dat je de meerwaarde van een keten combineert met het lokale karakter van de restaurants? Gasten komen voor de lokale omgeving en je wilt ze ook naar andere locaties bewegen. Met de merkstrategie branded house is Pannenkoekenhuizen toekomstproof. Niks staat uitbreiding meer in de weg.

Marktonderzoek

Wat de gasten willen is leidend. Dus hebben we marktonderzoek gedaan. Verschillende doelgroepen zijn bevraagd. Want voor de pannenkoekenhuizen is het cruciaal de bestaande oudere doelgroep te behouden én een jongere doelgroep aan te trekken.

Concept voor de toekomst

Restaurants in een prachtige omgeving, hoe betrek je dat bij elkaar? Het concept Binnenstebuiten brengt binnen naar buiten en buiten naar binnen. Ieder seizoen komt aan bod met eigen activiteiten voor tijdens de pannenkoek, ervoor of erna. Voor volwassenen met interessante informatie en tochten. Voor kids met de Binnenstebuitenbende waar ze zich mee identificeren. Met als slogan: Laten we samen avonturen proeven.

Bezoekers genereren

Met de advertentie en organische strategie zetten we een mix van content neer om het concept tot leven te brengen. We creëren een belevenis die we zowel in de restaurants, als online doorvoeren. We mogen de advertenties inrichten, monitoren en optimaliseren om een constante bezoekersstroom te realiseren gedurende het hele jaar.

Ik schoof in het begin alleen even aan om mee te luisteren, maar ben er daarna iedere sessie bij gebleven. Ze hebben me echt tot denken aangezet. Het eindresultaat past precies bij de Pannenkoekenhuizen, maar toch is het vernieuwend en geloof ik hiermee in een veelbelovende toekomst.”

 

Eigenaar Pannenkoekenhuizen, Kees Haalboom

Uitdaging

Positionering, marketingstrategie, communicatieaanpak

Help ons om onze ideeën bij elkaar te brengen tot een solide en toekomstbestendige strategie. We zijn op zoek naar een manier om van seizoensgebonden, naar een continue gastenstroom te werken. En daarnaast willen we graag advies in hoe we het beste onze restaurants met elkaar kunnen verbinden.

En als we dat allemaal helder in kaart hebben, willen jullie ons dan ook helpen met het uiten van deze nieuwe strategie, zowel offline als online?

Aanpak

De restaurants hebben allemaal een uniek karakter, maar het is ook een keten. Door de meerwaarde van beide aspecten te combineren ontstaat er een solide strategie voor de positionering. We wilden de core business, de pannenkoeken, combineren met de omgeving en hebben daar een aansprekend concept voor bedacht: Binnenstebuiten.

Hierdoor koppelen we pannenkoeken eten aan activiteiten en bieden we de gasten ieder seizoen een ander uitje. Dit draagt bij aan een continue gastenstroom gedurende het hele jaar. Ook geeft het de restaurants een uniek gezicht. Je weet dat je voor een actief uitje in de omgeving met een heerlijke pannenkoek bij de Pannenkoekenhuizen terecht kunt!

Dit concept voeren we door in de restaurants met toevoegingen op de bestaande inrichting en identiteit. We bedenken de uitjes, maken hier mooie kaartjes van en figuren voor de kinderen. We brengen het concept tot leven. Fysiek, maar ook online. Op de website, in de social content en in advertenties.

“Ze hebben echt naar ons geluisterd. Bij de eindpresentatie viel alles op zijn plek. Het concept, de slogan, de uitwerking, we werden er direct enthousiast van en gaan ermee aan de slag. Dit is wat we nodig hadden.”

 

Algemeen directeur, Alex Blaauwendraat

Missie volbracht

Waar de sessies begonnen met het gevoel dat alles zo logisch leek, eindigde de eindpresentatie met het gevoel dat alles op zijn plek viel. We hebben ons ondergedompeld in de identiteit van de Pannenkoekenhuizen en hebben advies gegeven voor de toekomst zonder de huidige situatie uit het oog te verliezen.

We hebben het gedachtegoed meegenomen in het concept en zien het nu tot leven komen. Dat is het mooiste compliment van ons werk.

Wij gaan snel weer een pannenkoek eten! Kom je ook?

Sessie pannenkoekenhuizen