Deze vijf socialmediatrends mag jij niet missen dit jaar

Groen stijlelement

Deze vijf socialmediatrends mag jij niet missen dit jaar

Soms is het lastig om bij te benen, al die trends op het gebied van social media. Toch moet je er aan geloven, want een nieuw jaar betekent natuurlijk ook nieuwe ontwikkelingen. Bij welke socialmediatrends is het handig om aan boord te hoppen en welke mag je écht niet missen? Voor iedereen die dit jaar goed wil starten, delen wij deze lijst met alle social media ontwikkelingen voor 2023. Handig!

1. Jouw bestaande klanten doen wonderen voor je merk

Je hebt het vast vaker gezien: bedrijven die bekende Nederlanders of andere influencers inzetten om naamsbekendheid te creëren. Dit wordt steeds vaker gedaan, omdat het voor marketingbureaus steeds lastiger is om specifiek te targeten op een bepaalde doelgroep. Dat komt door de aangescherpte privacyreglementen. Marketeers hebben minder informatie over de doelgroep, waardoor een goede advertentie niet altijd jouw doelgroep bereikt. Daarom wordt content die goed aansluit bij jouw doelgroep steeds belangrijker.

In plaats van het inzetten van advertenties, helpen jouw bestaande klanten met het maken van content. Hoe? Daag ze bijvoorbeeld uit met een challenge. Wanneer ze content posten op social media over jouw bedrijf, promoten ze je merk én bereiken ze meteen hun eigen netwerk - een deel van jouw doelgroep. Een bonus van deze vorm van content is dat het authentiek overkomt. Veel meer dan een advertentie waar je jouw eigen product aanprijst. Wanneer je klant je bedrijf getagd heeft, kan jij het bericht weer delen op jouw eigen social media account. Zo wordt je merk goed gepromoot en heb jij weer leuke content om te delen! Een voorbeeld hiervan is van La Croix water op Instagram. Een klant heeft een vrolijke foto geplaatst met een blikje La Croix in haar hand. Het is de perfecte foto om (met toestemming) te plaatsen op je eigen kanaal!

LaCroix socialmediatrend user generated content
LaCroix socialmediatrend user generated content

2. Video, video, video

Nee, het is niets nieuws, maar deze socialmediatrend blijft in 2023 gewoon voortzetten. Video’s zijn niet weg te denken op socials. Denk aan TikTok video’s, Instagram reels en YouTube shorts. Wel meer dan 80 procent van de content op social media bestaat uit video. En ze doen het erg goed. Vooral korte video’s zijn de norm geworden.

Dit komt vooral door de opkomst van TikTok. Gebruik jij dit platform al voor jouw bedrijf? TikTok groeit ontzettend hard. Toch blijkt uit onderzoek van Frankwatching dat er afgelopen jaar niet veel bedrijven op zaten. Het kan natuurlijk een uitdaging zijn om helemaal opnieuw te starten. Maar er wordt verwacht dat hier in 2023 verandering in komt. Dus start met TikTokken! En als dat net iets te hoog gegrepen is, post dan korte video’s op andere kanalen.

Zo laat bijvoorbeeld Ryanair er geen gras over groeien.

3. AI is niet meer weg te denken

Het is dan eindelijk zover, de toekomst is aangebroken! Artificial Intelligence is officieel overal. En het nog gemakkelijk te gebruiken ook.

Neem TikTok bijvoorbeeld. Je kan hier uit een reeks van effecten kiezen. Hoe geweldig is het als je een eigen AI-filter hebt die klanten op TikTok kunnen gebruiken? Dit helpt je meteen met het stimuleren van user generated content (trend 1)!

Heb je daarnaast ooit gehoord van ChatGPT? Dit is een slimme chatbot die allerlei complexe opdrachten met gemak voor je uitvoert. Denk aan het (her)schrijven van teksten, uitleg geven over bepaalde onderwerpen, onderzoek en meer. Je kan de chatbot gemakkelijk inzetten voor je marketing.

4. Berichten kopiëren en plakken is passé

Ja, socials zijn echt onmisbaar als je een eigen bedrijf hebt. Het zet je op de kaart en het zorgt dat je klanten aan je bindt. Maar dit betekent niet dat je op élk kanaal aanwezig moet zijn. Je moet alleen zijn op de kanalen waar jouw doelgroep op zit. Op basis daarvan kan je een mooie strategie maken. Want het is niet goed om eindeloos dezelfde content door te posten op alle social mediakanalen. Je doelgroep krijgt namelijk al veel content hun kant op. Je kan je goed onderscheiden door juist iets posten wat jouw doelgroep wil zien. Hootsuite heeft een onderzoek gedaan naar wat mensen verwachten per social mediakanaal. Zo zie je dat het absoluut niet handig is om een bericht dat je bijvoorbeeld op Twitter plaatst, ook op Instagram te plaatsen!

Hootsuite onderzoek socialmediatrends per platform
Hootsuite onderzoek socialmediatrends per platform

 5. Begin met storytelling niet altijd bij het begin

Hoe trek je nou nog aandacht met je social berichten? Er wordt zó veel geplaatst dat je misschien niet meer opvalt. Maar we zien dat steeds meer berichten op social media een concept hebben dat halverwege het verhaal begint in plaats van bij het begin. Dit is precies wat mensen grijpt: niet begrijpen waar je bericht over gaat. Ze ervaren fear of missing out en willen er alles aan doen om erbij te horen. Slim, toch? Zo krijg je veel interactie met je bericht. Een leuke trend om uit te proberen!

Blijf niet achter socialmediatrends aan lopen!

We geven het toe: het is veel werk om met alle trends aan de slag te gaan en het uiterste uit je social mediakanalen te halen. Vooral als je zelf juist wil focussen op andere onderdelen binnen je bedrijf. Toch kan je al met één van de socialmediatrends starten: zorgen dat klanten over jouw bedrijf posten en dit reposten, TikTok opzetten of in ieder geval video’s posten op je huidige kanalen, Artificial Intelligence inzetten, de juiste social mediakanalen gebruiken of een bericht posten waarvan mensen niet precies begrijpen waar het over gaat. Er zijn genoeg mogelijkheden. Dus genoeg kansen om jouw social media naar een hoger niveau te tillen. Succes!

Meer blogs

Nieuwsbrief maken: Met deze tips val je op in 2024

Benieuwd hoe je een relevante nieuwsbrief maakt in 2024? Lees hier hoe je jouw nieuwsbrief transformeert.

Lees blog

Verken nieuwe hoogtes met deze SEO-tips voor social media-optimalisatie

Leer effectieve SEO-strategieën toepassen op social media om je online zichtbaarheid te vergroten.

Lees blog

De kracht van lokale marketing: hoe wij bedrijven in Amersfoort helpen groeien

Wil jij je op lokale marketing richten? Lees in dit blog hoe wij lokale marketing in Amersfoort aanpakken.

Lees blog
Groen stijlelement